„Z BEZPEČÍ MÉ PRACOVNY MI UPÍŘI A VLKODLACI PŘIPADAJÍ ZÁBAVNÍ,“, říká americká spisovatelka Patricia Briggsová
Přiznává však, že kdyby tito tvorové byli skuteční, měla by z nich strach. Proto je ráda, že se s nimi setkává jen prostřednictvím své fantazie. To pro Mercy Thompsonovou jsou upíři a vlkodlaci každodenní realitou, která podstatně ovlivňuje její život. Docela často se totiž kvůli nim dostává do pořádného průšvihu. Ale abychom byli spravedliví, za všechny Mercyiny problémy vlastně může Patricia…
Kdy jste se vlastně dostala k fantasy?
Docela brzy. Mám totiž starší sestru, která přímo hltala knihy. Ta
milovala fantasy, obzvláště Andre Nortonovou. Je ovšem tím typem, který
má své knihy seřazené podle autorů i sérií a snaží se je udržovat
v co nejlepším stavu. Já jsem přirozeně pokládala za svou povinnost si
její knihy půjčovat a číst je. Musela jsem ovšem být velice opatrná,
protože stránka s oslíma ušima či zlomený hřbet knihy by způsobily
pohromu. Ale ty příběhy za to riziko stály.
Takže jste asi chtěla být spisovatelkou už jako
dítě…
Vůbec ne, chtěla jsem být koněm. Ve skutečnosti, i když jsem čtení
milovala, myšlenka, že bych mohla sama psát, mě napadla mnohem později. Na
střední škole jsem si zvykla dělat tužkou skici a pak o nich psát
krátké příběhy, vždy jen tak jednu – dvě scény. Skutečně tvořit
jsem začala teprve na univerzitě.
Co tedy vlastně obnáší být spisovatelem?
Být spisovatelem je mnohem víc než jen prostě prodávat knihy. S trochou
štěstí může vyjít román komukoli. Ovšem naučit se ovládnout základní
prvky tvorby pozadí, charakterů postav, dialogů a zápletky vyžaduje víc
než jen štěstí, chce to praxi. I když mi vyšla už první kniha, kterou
jsem napsala, teprve tu čtvrtou se mi podařilo napsat tak, jak jsem
zamýšlela. Každá kniha představuje výzvu a příležitost napsat ji trochu
lépe než tu předchozí.
Když už jste to nakousla, co bylo onou první vydanou knihou?
A jaký to byl pocit držet ji poprvé v rukou?
Moje první kniha se jmenovala Maškarády (Masques). Původně se měla
jmenovat Masky (Masks), protože mnohé postavy příběhu byly ve skutečnosti
jiné, než jak se jevily navenek. Vydavatel si ovšem vyžádal změnu, a já
jsem byla příliš nadšená tím, že román vyjde, než abych přemýšlela
o něčem tak triviálním, jako je název. Když jsem uviděla vytištěnou
obálku, bylo to úžasné. Malíř na ní zachytil postavu během změny tvaru
a byl tam i záporák s mečem v brnění pokrytém nebezpečně
vypadajícími hroty. A bylo na ní moje jméno! Co na tom, že jen malými
písmeny a že obálka vypadala šíleně oranžově. Byla to moje kniha! Byla
stejně krásná jako mé děti, a nebesa pomáhej tomu, kdo by měl tu drzost
s tím nesouhlasit.
Jako autorka jste začínala psaním klasické fantasy, jako je
třeba Riallina hra, kterou znají i čeští čtenáři…
Riallina hra byla mojí druhou knihou. Chtěla jsem napsat příběh ve stylu
detektivek a špionážních románů, ovšem pojatý jako fantasy. Potřebovala
jsem proto hlavní postavu, která by mohla pozorovat a sama přitom zůstat
nepozorována. Nejdříve jsem přemýšlela o služce. Ale pak jsem dostala
skvělý nápad: udělala jsem z ní bývalou otrokyni.
Jedna z věcí, které odlišují dobré autory od nadšených idiotů, je
schopnost kriticky zkoumat nápad a poznat problémy, které může přinést
jejich zařazení do příběhu. Tím, že jsem poslala bývalou otrokyni do
země, kde se otroctví stále praktikuje, zatížila jsem román spoustou
závažných problémů, které byly mimo úroveň mých tehdejších
schopností. Než jsem získala nástroje, abych mohla vytvořit skutečně
dobrý příběh, měla jsem už hotový hrubý koncept další knihy Když
kráčí démoni.
Proč jste se nakonec rozhodla vyměnit klasiku za příběhy
o upírech a vlkodlacích?
Po dokončení Havranova úderu jsem si připadala úplně vyhořelá. Cítila
jsem se unavená a vyčerpaná, takže jsem psaní na několik měsíců
odložila. V té době jsem si užila spoustu zábavy při čtení městské
fantasy, která byla tehdy velmi mladým žánrem. Pak mi zavolala moje
redaktorka, že má nabídku na napsání něčeho podobného, jestli bych to
tedy nechtěla zkusit.
Když jsem o tom přemýšlela, rozlil se po mé tváři spokojený úsměv.
Už žádné trápení s vymýšlením pseudostředověkých světů! Už
nebudu muset zjišťovat, jak se zpracovávají lněná semena nebo solí
vepřové maso! Stačí jen do světa, v němž žiju, přidat nějaké ty
děsivé netvory. Náhle jsem už vůbec nebyla unavená, byla jsem připravená
znovu začít psát.
„KOJOTI SÁZEJÍ SPÍŠE NA LSTIVOST NEŽ NA PŘÍMOU KONFRONTACI“
Proč se hrdinkou těchto příběhů stala právě Mercy
Thompsonová?
Mám ráda postavy, které bývají v situacích, do nichž se dostávají, tak
trochu podceňované. To znamená, že musejí být chytré i silné, aby mohly
přežít. Takže jsem věděla, že Mercy by měla být houževnatá a
nepoddajná. Kromě toho jsem si pohrávala s myšlenkou, že bude v jedné ze
svých podob kojotem. Kojoti jsou velmi chytrá a přizpůsobivá zvířata,
sázejí spíše na lstivost než na přímou konfrontaci. Psát o takové
postavě bylo velmi zábavné, a její reakce na různé věci mi připadaly
téměř vždy neobyčejně zajímavé.
Co vlastně Mercy od života chce? Po čem touží?
Mercy, stejně jako většina lidí, má hodně potřeb i tužeb, z nichž
některé si odporují. Chce, aby její přátelé byli šťastní a
v bezpečí, a je odhodlána pro to udělat téměř cokoli. Tvrdě pracuje
i na tom, aby mohla jít životem cestou, kterou si sama zvolí. Je
nezávislá, což ji na jednu stranu těší, ale vždy se od ostatních
odlišovala, což ji tak trochu trápí. Ráda by cítila, že opravdu někam
patří, že je částí smečky, místo aby byla pouhým pozorovatelem.
Říká se, že něco z autora se odráží i v hrdinech jeho
příběhů. Kolik z Patricie Briggsové je v Mercy Thompsonové?
Méně, než si někteří lidé myslí. Ráda bych řekla, že jsem skvělá
automechanička, dobrá v karate a umím to se zbraněmi. Že neztrácím
sebevědomí ani v těch nejextrémnějších podmínkách a vypadám sexy
dokonce i ve špinavých džínách. Ve skutečnosti mám někoho, kdo mi
mění v autě olej a sleduje karate filmy. Jediná věc, kterou vím
o zbraních, je, že před tím, než o nějaké začnu psát, musím
požádat některého ze svých přátel, aby mě vzal na střelnici ji
vyzkoušet. Zkrátka, nejsem Mercy. Nicméně, ona je velmi zábavná, a mě
těší vytvářet situace, z nichž se potom ona pokouší dostat.
V Mercyiných příbězích hrají důležitou roli stvoření jako
vlkodlaci, kožoměnci či upíři…
Už od té doby, kdy se lidé začali shromažďovat kolem ohňů, si
vyprávěli příběhy o stvořeních skrývajících se v temnotě.
Stvořeních, jež vypadají skoro jako lidé. Predátor napodobující
člověka je představa stejně přesvědčivá jako děsivá, jež samozřejmě
zaujme fantazii každého vypravěče. Obří hmyz či nezvladatelný robot sice
působí také hrozivě, ale tato hrozba se dá snadno rozpoznat, a s dostatkem
lidí a zbraní zlikvidovat. Stvůra, která chodí mezi námi nepovšimnuta,
přičemž zabíjí slabé a neopatrné, ta je skutečně děsivá.
„KDYŽ VÍM NA POČÁTKU PŘÍLIŠ MNOHO, PŘESTANE MĚ PSANÍ BAVIT"
Jak se vlastně rodí dobrodružství Mercy Thompsonové? Co je na
jejich počátku?
Prostě nastíním problém, a pak se dívám, jak si s ním Mercy poradí.
V první polovině knihy se jí to snažím co nejvíc ztížit a pak ji v tom
nechám se plácat, abych se v závěrečné části třásla strachem, jak se
z toho zmatku dostane ven. Mám jen vágní představu, kde a jak chci
skončit, a jsem šťastná, když u ní je to přesně naopak. Jakmile mám
jednou celý román napsaný, vracím se na počátek a leštím, vyhazuju a
přesunuju scény, abych vytvořila dobrý příběh. Zjistila jsem, že když
na počátku vím příliš mnoho, přestane mě psaní bavit.
Můžete prozradit něco o své další sérii z Mercyina
světa?
Série nazvaná Alfa & Omega se soustřeďuje na Samuelova bratra Charlese a
jeho družku Annu. Je to pohled na vlkodlačí smečku z vlkodlačí
perspektivy. Tento cyklus má jisté tendence být trochu romantičtější než
Mercyina dobrodružství.
A nakonec trochu něco osobnějšího. Co děláte, když
nepíšete? Jak relaxujete?
Čtu si nebo se točím kolem rodiny. Mám osm koní, kteří naštěstí
vyžadují hodně času. Hraju si s nimi, hřebelcuju je, trénuju je a jezdím
na nich. Koně jsou hezkým kontrastem ke psaní. To je většinou duševní
činnost, zatímco koně spíše fyzická námaha.
Tento rozhovor původně vyšel v Pevnosti 05/2010
18. ledna 2011, Martin Fajkus