Telefonické objednávky pondělí – pátek, 9 – 17 hod. tel. 734 751 677

Post-apokalyptická upířina Dvanáctka je stejně dobrá jako její předchůdce Přechod, Justin Cronin: Dvanáctka (Přechod 2)

justin-cronin-dvanactka

Vzpomínáte si ještě na knihu Přechod, která vzbudila na Vánoce roku 2010 velkou čtenářskou odezvu? V době, kdy upírská vlna kulminovala, totiž přinesla originální vizi krvesajů jako smrtících výtvorů americké vlády, které zamořily celé Spojené státy. Trvalo to dlouho, ale její autor Justin Cronin se vrátil a přinesl neméně dobré pokračování.

Alfou i omegou, kladem i kamenem úrazu Dvanáctky, která přímo navazuje na podobně obsáhlý román Přechod, je to, že Justin Cronin v ní přímo kopíruje schéma předcházejícího svazku. Na prvních sto padesáti stranách se opět vrací do doby, kdy jeho fiktivní Spojené státy americké byly ještě těmi Spojenými státy, které známe my. Jinými slovy, na počátek apokalypsy.

Cronin tu sleduje jiné postavy, než na jaké se zaměřoval předtím, a prohlubuje všechno, co o fiktivním světě a jeho časové posloupnosti čtenáři vědí. Stejně jako v Přechodu úvodní pasáž končí výrazným klimaxem, který některé postavy přežijí, aby mohly být důležité a užitečné o necelých sto let později. Poté se autor opět přemisťuje do post-apokalyptické budoucnosti.

Dvanáctka staví hlavní těžiště děje do doby pět let po skončení Přechodu a sleduje osudy jeho hlavních hrdinů, poté co se konečně dostali do nějaké smysluplné civilizace a zbavili se jednoho z upířích pohlavárů. Jenže úkol, který si předsevzali, totiž zničit zbývající upíří pány, titulní Dvanáctku, nejde tak hladce, jak si představovali.

Upíři, post-apo a dystopie v jednom

Dvanáctka je po všech stránkách rozšířením a doplněním románu Přechod. Některé volné konce uchopí a splete do nových vzorců, zatímco k nim přimotává zcela nová vlákna. Některým čtenářům může vadit, že Cronin zvolil naprosto stejný vyprávěcí postup jako minule – napřed dlouhou pasáž z minulosti, pak několik zdánlivě náhodných záblesků z doby sto let po katastrofě, ze kterých se velmi pomalu skládá větší příběh, a mohutné finále.

Na druhou stranu má americký spisovatel svůj svět i zápletky do detailu promyšlené, takže nakonec všechno zapadne na správná místa. A to aniž by se toho dalo příliš předvídat. Kromě toho mají úvodní střípky děje i své osobité kouzlo. A ve chvíli, kdy atmosféra zhoustne, se čtenáři nebudou moci od stránek Dvanáctky odtrhnout. Děj se totiž konečně dostane do Domoviny, jakési post-apokalyptické dystopické společnosti, která vydrží i srovnání s legendou jménem 1984 od George Orwella.

Justin Cronin v pěti bodech

  1. Narodil se v roce 1962 a vyrůstal Nové Anglii ve Spojených státech.
  2. Vystudoval prestižní univerzitu v Harvardu a absolvoval i Iowa Writer’s Workshop.
  3. Spolu se svou rodinou žije v Houstonu v Texasu.
  4. Před celosvětově úspěšným Přechodem, na který jsou prodána i filmová práva, napsal dvě knihy, které tak úspěšné nebyly.
  5. Závěrečný díl trilogie, The City of Mirrors, by měl v originále vyjít v roce 2014.

Americký autor klade velký důraz na postavy a nezapomíná je dokonale psychologicky vykreslit, aby si dotyčného čtenáři oblíbili a ztotožnili se s ním i v případě, že ho o třicet stránek později plánuje zabít. To vynikne obzvlášť v pasážích, které se odehrávají v Domovině, protože kde lépe obnažit hrdiny až na kost než v bezcitném totalitním režimu? Croninovy postavy navíc nejsou statické a ty, které prvních pár desítek stran své existence přežijí, se vyvíjejí do leckdy nečekaných směrů – mladičká Amy, kterou v dětství infikovali upírským virem, konečně po sto letech dospívá, Alicia, již infikovala Amy v závěrečných pasážích Přechodu, pomalu podléhá touze po krvi a z frackovitého Michaela je dospělý mladý muž, který si musí ujasnit, jak nakládat se svým životem.

Jasná volba

Dvanáctka není ani horší, ani lepší než Přechod, protože Justin Cronin si v ní dokázal udržet stejnou kvalitativní úroveň. Už to mu samo o sobě slouží ke cti, protože první svazek byl originální, do detailu promyšlená a atmosférická kniha, která vzbudila velkou vlnu čtenářského nadšení. Jediný fakt, na kterém Dvanáctka tratí, spočívá v tom, že už to není tak třeskutě nová záležitost, jako byl Přechod ve chvíli, kdy z každého rohu vyhlížel plakát s Edwardem a Bellou.

Přesto se Cronin tento fakt pokusil vyvážit nápadem zasadit Dvanáctku do dystopického společenství, kterému vládnou upíří tyrani. Jednoznačně se mu to povedlo, ačkoli tím ještě víc popíchnul veřejnost, aby jeho dílo srovnávala se Svědectvím od Stephena Kinga, který pracoval s velmi podobnými motivy, ačkoli jiným stylem. Pokud jste četli Přechod a líbil se vám, je Dvanáctka jasnou volbou.

  • Justin Cronin: Dvanáctka (Přechod 2)
  • Euromedia Group – Knižní klub, 2013
  • překlad: Jana Jašová
  • obálka: Tom Hallman
  • 528 stran, 399 Kč (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč)
1. srpna 2013, Jan Nohovec

Dvanáctka

Dvanáctka
Vložit do pytle na zboží  Koupit 399 Kč 359 Kč