Telefonické objednávky pondělí – pátek, 9 – 17 hod. tel. 734 751 677
Vážení zákazníci, z technických důvodů bude pražská Fantasya uzavřena až do odvolání. Omlouváme se a děkujeme za pochopení.

Mass effect 2: Vzestup, Drew Karpyshyn

Karpyshyn Drew: Mass Effect 2: Vzestup

Vzestup se odehrává v období mezi mezi první a druhou hrou, konkrétně krátce po porážce Vládce, Sarena a armády Gethů, kterou končí příběh prvního dílu. Pokud už máte za sebou i herní dvojku, bude vám projekt lidské Aliance s názvem Vzestup dobře znám a stejně jako fakt, že existuje radikální prolidská organizace Cerberus pod vedením Záhadného (ano Záhadný s velkým, v originále Ilusive man), která se snaží za každou cenu prosadit dominanci lidské rasy v galaxii.
Za tímto účelem infiltrovali svými agenty Grissomovu akademii pro děti nadané biotickou silou (pro neznalé – zjednodušeně řečeno jde o telekinezi). Jejich cílem je mladá autistka Gillian s velkým potenciálem, který se Cerberus snaží umocnit pomocí drog. Jenže jednou se jim jejich experimenty vymknou z rukou a Gillian udělá z jídelny málem kůlničku na dříví, posléze praskne krytí agentům Cerberu a tak Gill utíká ze školy s pomocí svého otce a dvou instruktorů – Kahlee Sandersnovou a Hendela.

Tentokrát se dočkáme nejednoho překvapení – bohužel ne v průběhu děje, protože autor vyloží v podstatě všechny karty na stůl hned na začátku a zbytek knihy si už sehraný hráč (po vzoru sečtělý čtenář, pro kterého to platí taky) nemá moc problému domyslet. Mnohem větší překvápko, pro některé možná nemilé, se týká dynamiky příběhu. Není to žádný velký akční nářez, byť několika solidním přestřelkám neuniknete.

Naproti tomu mnoho prostoru dostanou postavy, přičemž hlavní hrdinkou je stará známá Kahlee. Sice se nám od minula mnoho nezměnila, ale není to nutně ke škodě věci. Zajímavější party ale hrají noví hrdinové. Na prvním místě je Gillian, což je opravdu hodně netypická hrdinka – superbiotik a zároveň autista? Velmi dobrý a originální nápad, bohužel nám nedovolí příliš nahlédnout do její pomatené hlavinky. Což je trochu škoda, ale pořád lepší než, aby se kniha zvrhla na snůšku nesouvislých psychoblábolů, kterým bychom se jinak pravděpodobně nevyhnuli.
Možná nejzajímavější postavou je její nevlastní otec, který je rozpolcen mezi láskou k vlastní dceři a oddaností k Cerberu, jehož ideálům bezmezně věří. Povedený závěr se odehrává ponejvíce právě v jeho režii. Typický příklad postavy jejímž polem působnosti je šedá zóna mezi dobrem a zlem.
Nechybí jim ani zdatní soupeři, vychytralý a zákeřný kvarianský vyhnanec Golo, zrádný bijec Pel, který pro zisk udělá cokoli a šedá eminence par excellance pan Záhadný. Zbytek postav hraje zřetelně druhou ligu, ale na tak omezeném hřišti si už více hráčů prostě nezahraje.

Pořádnou dávku prostoru zabírá hřiště samo. Univerzum Mass effectu je sice z větší části vykradačkou nejrůznějších space oper, zejména Straczynského Babylonu 5, ale autoři vyzobali a poslepovali jednotlivé archetypy (nebo klišé, záleží na úhlu pohledu) opravdu mistrně a vytvořili kompaktní svět. A navíc se nespokojili pouze s loupáním cizího perníčku, ale upekli i svůj vlastní.
Migrační flotila lodí putující vesmírem a přenášející na svých palubách celou rasu vyhnanou ze svého světa nepatří mezi provařené náměty. A právě jejímu fungování a osudu je věnována velká část knihy – právě tedy se projeví Karpyshynův smysl pro detail, protože kvariánská mentalita a společnost je pevně spjatá s jejich životním stylem. Oproti kvariánům působí biotici, jako docela odfláknutí. Autor neřeší ani kde své schopnosti nabrali, ani jak se jim s nimi žije. Ale nemůžeme chtít všechno a nějaký prostor musí zbýt i na příběh.

Porovnání prvních dvou dílů je nasnadě. Stručně řečeno ve dvojce ustupuje akce lehce do pozadí, kvalita se přesto posunuje o kus výše. Na harddisku počítače jsem vnímal tendenci přesně opačnou – přibylo akce ale hře to příliš neprospělo. Každopádně jde opět o kvalitní čtivo, které sice možná potěší více klasického čtenáře než klasického hráče, ale na tom není nic špatného. Knihy čtenářům a hry hráčům. A nejvíc si užijí ti, kteří se jako já můžou napasovat do obou kategorií.

  • Drew Karpyshynr: Mass effect 2: Vzestup
  • vydal: Fantom Print, Ostrava 2010
  • přeložila: Jakub Mařík
  • přebal: BioWare
  • 288 stran / 199 Kč
31. října 2010, Jan Červenka

Diskuze k článku

Ad Mass effect 2: Vzestup
Elinor - 04. 11. 2010 07:53

Recenze přečtena a zdá se, že v některých ohledech se naše dojmy liší. A ne zrovna málo. :)
RE: Ad Mass effect 2: Vzestup
Jan Červenka - 04. 11. 2010 11:22

Možná vás potom potěší, že vyjde ještě druhá recenze. Jinak žádný recenzent si neklade nárok na univerzální platnost svých názorů;) Možná by nebylo špatné vyjevit váš názor, ostatní čtenáři to určitě ocení...
RE: RE: Ad Mass effect 2: Vzestup
Elinor (Jana Poláčková) - 06. 11. 2010 10:54

Já vím a doufám, že případně budou diskuze. :) Jinak se omlouvám za zmatky, nenapadlo mne, že když se pod přezdívkou Elinor vyskytuji na povícero webech, tady spojitost já (Jana Poláčková) = Elinor nefunguje :)

Přidat komentář

Název komentáře
Vaše jméno (povinné)
Váš e-mail
Potvrzení captcha Text, který vidíte na obrázku nalevo.

Tučné Kurzíva Podčiarknuté

Jiné HTML značky nejsou povoleny.
Citaci provedete předsazením > před každý řádek citovaného textu (např. z jiného příspěvku).