Telefonické objednávky pondělí – pátek, 9 – 17 hod. tel. 734 751 677
Vážení zákazníci, v nejbližších dnech bude ve výdejních místech tato provozní doba:
Matrix Ostrava: 3.-7.8. zavřeno – inventura
V tomto období nebudou odcházet objednávky
Děkujeme za pochopení a těšíme se na vaši návštěvu.

Manara vrhá nové světlo na stinný a život kontroverzního Carravaggia, Milo Manara: Caravaggio

Manara Milo: Caravaggio (váz.)

Milo Manara proslul spojováním erotických a historických motivů a zejména jako výborný kreslíř. Carravaggiovy osudy ale uchopil i po scénáristické rovině. Nevybral si jednoduchý úkol, protože pokusit se zpracovat komiksem biografii takového světoznámého a přelomového umělce, jako je Carravaggio, rozhodně není jednoduché. Samozřejmě to vyžadovalo řadu ústupků jak na úkor historicity scénáře, tak v kresebném stylu. Přesto všechno ale je Manara zcela pohlcen tématem a bouřlivým charakterem protagonisty. Finálním výsledkem je tak ukázkový příběh o vykoupení a boji s vnitřními démony.

Kapitolou samotnou o sobě jsou miniportréty Carravaggiových obrazů, které můžeme často vidět v různém stádiu vývoje. Od modelace scén s figuranty přes hotové plátna a které působí i v takto minimalizované podobně úchvatně. Carravaggio se odráží i ve zvýšeném důrazu Manary na práci se světlem a některé scény mají jasně odkazovat na renesanční umění. Ale komiksoví fanoušci se nemusí vůbec bát toho, že by po výtvarné stránce Manara Carravaggiovi ustupoval. Naopak v těch momentech, kdy dojde k propojení renesanční malby a moderního Manarova stylu, představuje komiks tu nejúchvatnější podívanou.

Podobně silně ovlivňuje Carravaggiovo umění i příběh, protože většina z postav doslova „sestoupila“ z jeho obrazů – jsou to totiž Carravaggiovy modely, takže i tady se Manara do značné míry podřídil své předloze. V čem se ale rozhodně autor nehodlal podřídit, je typický Manarovský trademark  – motivy šmrncnuté erotikou. I když se zde nachází pouze okrajové, ani tady si je neodpustil. Nejsou však vždy samoúčelné (i když i takové případy najdeme), protože i tato stránka života renesanční Itálie má svůj význam pro Carravaggiův příběh.

Ten se velmi často pohyboval v pochybných kruzích prostitutek, potulných herců a rváčů, což ho opakovaně přivádělo do problémů. Zajímavým způsobem se vypořádal s Carravaggiovou sexualitou – historici se totiž přou mezi řadou různých možností, Manarův Carravaggio jako by sexualitu vlastně ani neřešil. Ani ne tak proto, že by byl asexuál, ale spíše proto, že v Manarově podání se malíř dostane do jakési umělecké extáze, která jakoukoli sexuální motivaci naprosto přehluší. Skvělou ukázkou je scéna s masturbující ženou, podle níž namaluje extázi Máří Magdalény. Když se modelka podivuje, že podle ní kreslí světici, malíř její údiv okomentuje lakonicky: „extáze jako extáze“.

Příběh samotný ani nemá moc smysl komentovat, je poměrně jednoduchý a periodicky se opakuje. Carravaggio někde začne sklízet úspěchy pro své umění a potíže a konflikty pro svou výbušnou povahu, což vyvrcholí jeho útěkem či uvězněním. Není to kdovíjak velkolepý syžet, ale poměrně dobře odpovídá historickým osudům umělce, takže není nač si stěžovat. V čem však Manara exceluje, je psychologizace hlavní postavy a jejího vnitřního pnutí mezi „lidovým“ cítěním a pocitem vlastní výlučnosti a mezi snahou o vlastní uplatnění a bojem se svou výbušnou povahou. Postupem času se tak Carravaggio čím dál tím častěji dostává do problémů. Přímo úměrně s tím roste jeho posedlost uměním i síla „vnitřních démonů“. Tato psychologizace je samozřejmě historicky hodně těžko doložitelná, ale v autorově podání působí přesvědčivě a skvěle doplňuje a povznáší poněkud jednoduchou zápletku.

U Manary asi příliš nepřekvapuje, že výtvarná stránka má navrch nad příběhovou linkou, ale v případě Carravaggia to rozhodně nevadí. Koneckonců tady nejde ani tak o dějinný příběh, jako o osobní příběh génia, který se vymyká pravidlům společnosti, a přesto, či spíše právě proto, dokáže posunovat umění dále něž jiní. Manarův Carravaggio tak má unikátní šanci posloužit k propojení dvou světů – vysokého, akademického světa dějin umění a populární komiksové kultury. A pokud se díky tomuto dílo alespoň jeden akademik přestane dívat na komiks skrze prsty či alespoň jeden komiksový geek objeví fascinující svět renesančního umění, tak Manaro s Carravaggiem splnili svůj úkol na výbornou.

  • Milo Manara: Caravaggio
  • Crew, 2020
  • Překlad: Denisa Streublová
  • 120 stran, 399 Kč (brož.) a 499 Kč (váz.) (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč (brož.) a 449 Kč (váz.))
18. července, Jan Červenka

Caravaggio (brož.)

Caravaggio (brož.)
Vložit do pytle na zboží  Koupit 399 Kč 359 Kč

Caravaggio (váz.)

Caravaggio (váz.)
Vložit do pytle na zboží  Koupit 499 Kč 449 Kč