Telefonické objednávky pondělí – pátek, 9 – 17 hod. tel. 734 751 677
Vážení zákazníci, v nejbližších dnech bude ve výdejních místech tato provozní doba:
Arrakis Brno: 15.08.-28.08. zavřeno (dovolená a inventura)
Fantasya Praha: 22.08.-28.08. zavřeno (inventura)
Děkujeme za pochopení

Královna čepelí, Aaron Rosenberg

Rosenberg Aaron: StarCraft - Královna čepelí

James Raynor a jeho skupina rebelů se bezcílně potulují vesmírem až do doby, kdy se Raynor rozhodne následovat své podivné vize a vydat se na pustou planetu Char. Jeho cílem je zachránit Sáru Kerriganovou, kterou unesli zergové při útoku na Arcturus. Bohužel nemá jiné stopy než své sny a ty jsou jen velmi mlhavým vodítkem. Navíc není jediný, koho podobné vize pronásledují. Ze stejného důvodu k Charu přilétá i generál Duke vyslaný Mengskem, a hned dvě různé skupiny tajemných protossů.
Sáru se mu nakonec podaří najít, ale není to zrovna šťastné shledání, protože se z ní stala Královna Čepelí, služebnice zergského Nadvědomí. Cena za toto zjištění je obrovská, z posádky několika rebelských lodí zbude jen pár desítek vojáků, kteří navíc zůstanou odříznutí na planetě plné zergů.

Karty jsou rozdány nanejvýš zajímavým způsobem, ale partie sama podle toho úplně nevypadá. Po skvěle rozjetém začátku tempo a napětí klesá, protože přichází pasáž, kde Raynor jen neustále pozoruje protossy pod vedením vykonavatele Tassadara, jejich temné protějšky s praetorem Zeratulem nebo zergy vedené Sárou a cerebranty. No a role Jamese Raynora se až do konce knihy nezmění – pravda občas vytáhne pušku a zastřelí pár zergů, ale ať už protossové řeší jakýkoliv problém, Raynor většinou jen stojí opodál a pozoruje, co se bude dít. Na hlavního hrdinu nic moc výkon, jeho jediným větším příspěvkem je plán finální bitvy mezi zergy a spojenými silami protossů a lidí.

Každá rasa je zastoupena jednou výraznější postavou – velitelem a masou canonfutrů, aby bylo v bitvách co zabíjet. Kerriganová i Raynor jsou opravdu ploché charaktery u kterých se čtenář žádného vývoje nedočká. Velitel rebelů sice občas zmíní něco o tom že vedl několik set lidí zbytečně na smrt, ale čtenář tímto konstatováním zůstává nedotčen stejně jako Raynor sám. Podobně i u Kerriganové neustále čekáte, kdy se projeví její staré já, ale ono nic. Pořád jenom Královna čepelí, která chce nakrájet své nepřátelé na drobné nudličky. Aspoň že tu máme Tassadara, který se bude muset vypořádat s protosskými dogmaty a názory na Temné templáře a jejich lehce cynického vůdce Zeratula.
Protossové jsou vůbec to nejzajímavější v celém příběhu, ať už se na to podíváme z jakéhokoliv pohledu. A byli takoví i ve hře. Nejvyspělejší rasa, s velmi přísným kodexem cti, jejíž jedinou pochybnou vlastností je přílišná zapálenost do náboženské věrouky.

Střety mezi protosskými vůdci a Královnou čepelí se odehrávají podle scénáře Karate Kida: bojujete – dostanete na prdel – projdete výcvikem u mistra – a nakopete prdel nepříteli. Na tom není nic špatného, jde o osvědčený model, jenom budete muset vyslechnout všechny praetorovy poučky. A ty jsou dvousečnou zbraní, dozvíte se v nich leccos zajímavého o protossech, ale zároveň to zdlouhavě oddaluje finální střet a nabourává pošramocené tempo příběhu. Po výcviku se už ale hladce doplujeme až na závěr knihy. Pravda konec nic moc se neřeší a tak zůstává autorovi ještě spoustu prostoru na další pokračování.

Když dojde na akci, tak máme možnost poznat i Rosenbergovu silnější stránku, protože bitvy se zergy mají solidní šťávu a nechybí ani několik efektních scén, zejména při soubojích mezi Kerriganovou a protosskými veliteli. Občas probleskne i autorův smysl pro humor, i když většinou je omezen na typické millitary hlášky o kvalitě potravinových přídělů a podobně.

Celkem vzato jde o povedenou historku rozšiřující a prohlubující univerzum Starcraftu, která ale trpí několika nepěknými neduhy, spadajícími na autorovu hlavu – zejména kolísavé tempo příběhu a až trestuhodně nevyužitý potenciál postav. Jejich psychologií si autor evidentně nechtěl komplikovat psaní, ale čtenář by určitý vývoj rozhodně ocenil. Kniha která baví, když zní výstřely gausových pušek, ale po jejich utichnutí už toho mnoho nenabízí.

  • Aaron Rosenberg : Královna čepelí
  • vydal: Fantom print, Ostrava 2010
  • překad: Jakub Kovář
  • obálka: Glenn Rane
  • 256 stran / 219 Kč
10. prosince 2010, Jan Červenka

Diskuze k článku

Ad Královna čepelí
Cooker - 11. 12. 2010 13:54

Nejsem si teď jistý, ale nejmenuje se ten protoss Tassadar, nikoliv Tassandr? Jinak mě osobně tahle kniha dost nesedla. Začátek je fajn, ale pak to začne připomínat hru na kočku a na myš, přičemž hrdina není hlodavcem ani kočkovitou šelmou, nýbrž jen pozorovatelem. Ke Starcraftu jinak nemám žádný vztah, čekal jsem jen dobrou akční scifi, takže ty řeči v poslední čtvrtině jsem jenom protrpěl :)
RE: Ad Královna čepelí
Norek - 11. 12. 2010 20:47

No právě ten zadrhel před koncem tempu neprospívá stejně jako schovávačka uprostřed, a ano je to Tassadar, je to překlep
Zajímavé... asi jsem v menšině, ale druhá část mi...
Elinor - 14. 12. 2010 21:09

Zajímavé... asi jsem v menšině, ale druhá část mi přišla navzdory (či díky) výcvikovým pasážím výrazně lepší. Autor se MUSEL zabývat postavami a ty se konečně začaly chovat nějakým adekvátním způsobem - natolik, že odpadly duševní komentáře "Kerriganová, na co čekáš, zab toho chlapa!". :-) Začátek navnadil, jenže strašně rychle přišlo zklamání. Mentorské komentáře jsem si vyloženě užila, spolu s bojovými akcemi je považuji za největší pozitivum Královny.
RE: Zajímavé... asi jsem v menšině, ale druhá část mi...
Norek - 14. 12. 2010 23:19

No podle mě je zase to mentorování jenom obyčejné mlácení mnohokrát vymlácené slámy. Pravda občas možná vypadne něco užitečného, ale "přijmi svou temnou stranu" rozepsané na x stranách je trochu moc.

Přidat komentář

Název komentáře
Vaše jméno (povinné)
Váš e-mail
Potvrzení captcha Text, který vidíte na obrázku nalevo.

Tučné Kurzíva Podčiarknuté

Jiné HTML značky nejsou povoleny.
Citaci provedete předsazením > před každý řádek citovaného textu (např. z jiného příspěvku).