Tony S. Daniel líčí Tváře smrti. V restartu Batman Detective Comics řádí panenky, Tony S. Daniel: Batman Detective Comics 1 – Tváře smrti

Daniel Tony S.: Batman Detective Comics 1 - Tváře smrti

Batman má plné ruce práce s lovem padouchů, zatímco se sám stává lovnou zvěří gothamských policistů. Bezskrupulózní starosta Hady by jej totiž velmi rád dostal za mříže. Jako by toho navíc nebylo málo, poštve proti sobě Temný rytíř i řadové občany.

V současnosti se stává už jen velmi zřídka, že by se u zavedené superhrdinské řady objevilo jméno jediného tvůrce, který by zastal práci scenáristy i kreslíře. Jedním z nemnoha takových všestranných umělců by mohl být Tony S. Daniel. Alespoň se o tom čtenáře pokouší přesvědčit vedení DC Comics, které Danielovi svěřilo restart své vlajkové lodi – Detective Comics.

Batman, rozparky a panenky

Danielova sólovka Tváře smrti zahajuje relaunch původní řady Detective Comics, která se svými 881 číslovanými sešity vydanými mezi březnem 1937 a říjnem 2011 stanovila americký nakladatelský rekord coby nejdéle vydávaná komiksová série všech dob. Společně s dalšími však padla za oběť projektu „The New 52“, v rámci nějž DC plošně restartovalo celkem 52 komiksových magazínů.

Tony S. Daniel byl tedy postaven před skutečnou výzvu, a tak se do podobné situace rozhodl odsoudit i Batmana, který se setkává se zcela novou podobou zla – gothamským Jackem Rozparovačem, který si říká Dollmaker a který si s lidskými životy hraje jako s panenkami. Navíc se do celého děje připletou i dva netopýrovi odvěcí nepřátelé – solitér Joker a Penguin, jehož Daniel vyzbrojil několika novými, ale zatím spíše nenápadnými a nenápaditými kumpány.

Batman, skalpely a žetony

Soubor Tváře smrti tvoří dva na sobě víceméně nezávislé příběhy, z nichž první se točí kolem pozoruhodné postavy nového záporáka Dollmakera, který si z částí těl svých obětí sešívá nohsledy. Zájemcem o Dollmakerovy specifické chirurgické služby je dokonce i arcivévoda zločinu Joker, jemuž Batman v poslední době šlape na kuří oka.

Jejich story však postupně vyzní do ztracena; Joker zmizí beze slov ještě před velkým finále, Dollmaker v oblaku dýmu o pár stránek později a Batmanovi zbude jen maska pro pláč. Daniel si vyústění zřejmě šetří na horší časy.

Honbu za Jokerem tak postupně vystrnadí události z kasina Iceberg, nového projektu magnáta Oswalda Cobblepota alias Penguina, na něhož má políčeno novinářka a současná milenka Bruce Waynea Charlotte. Mafiáni Penguinova střihu si však nenechají jen tak koukat přes rameno, což si Charlotte uvědomí až příliš pozdě. Naštěstí pro ni alespoň její milenec umí předvídat.

Batman, sovy a tváře

Už předchozí slova naznačují, v čem Tváře smrti zaostávají kupříkladu za Snyderovým Sovím tribunálem. Zatímco Scott Snyder zvolil kompaktní detektivní příběh, který reinterpretuje celý mytický obraz Gothamu, snaží se Tony Daniel operovat s několika postavami, mezi něž tříští svou i čtenářovu pozornost, aniž by se však rozhořel skutečný boj na více frontách.

Tony S. Daniel v pěti bodech

  1. Tony S. Daniel je americký scenárista a kreslíř.
  2. Začínal u Image a Marvelu, později se přesunul k DC.
  3. Spolupracoval například s Geoffem Johnsem na Teen Titans.
  4. Jméno si udělal kresbou Batmana pod taktovkou scenáristy Granta Morrisona. V češtině je k dispozici jejich Batman R.I.P..
  5. Po restartu „The New 52“ se ujal řady Batman Detective Comics, kde vydržel rok (12 čísel + 1 mimo řadu). Kromě toho se podílel i na relaunchovaných sériích The Savage Hawkman, Justice League či supermanovském Action Comics.

Daniel hodně vsází na akci, zápas muže proti muži a koktejl jménem Pyrotechnikovo potěšení, což bude pro řadu Batmanových fandů, zejména těch zklamaných z komplexního Morrisonova Batmana R.I.P., určitě úleva. Současně tím však vyvstává otázka, zda takovým krácením Batman neztrácí také svůj příběh za příběhem, koncept neznámého, který je pro řadu vyšetřování Temného rytíře charakteristický.

Zčásti se totiž zdá, že Danielův scénář tvoří jen kouř a zrcadla, divadelní trik, který má za úkol šokovat diváka, ale do příběhu samotného už tolik nezasahuje. Kupříkladu Penguin sice působí děsivě, ale svým chováním zdaleka nedostojí pověsti jednoho z největších Batmanových nepřátel. Jokerova dějová linka se vyvíjí velmi slibně, ale v rámci Tváří smrti zůstává otevřená. A z Dollmakera, jakkoliv se svou prvotní děsivostí může srovnávat s filmovými kanibaly, se vyklube neškodný fanatický fanoušek „sešívaných“.

Batman, malíři a natěrači

Řečeno jinými slovy: Ne vždy slouží kresba v komiksu scénáři. Mnohdy naopak scénář pouze příhodně zefektivňuje výtvarnou stránku příběhu. Jako by měl Daniel před očima několik působivých obrazů (např. vskutku ikonický Jokerův obličej přibitý hřebíky ke zdi), na které musí příběh naroubovat.

Ostatně, nebylo by fér, kdyby mu čtenář podobný postup příliš vytýkal. Daniel je pořád v první řadě výtvarník, a to jeden z nejlepších, kteří na česky vydaných časopisech Batmana kdy spolupracovali. Mistrně střídá impozantní celostránkové ilustrace, které by si člověk nejraději zarámoval, s dynamicky rozesetými panely, jež dopují děj adrenalinem. Daniel tak alespoň zčásti kompenzuje vlastní průměrný scénář.

Ještě však není všem dnům konec. Po zveřejnění navazujícího booku, v němž snad scenáristicky dotáhne rozehranou partii do zdárného konce, může stoupnout i hodnota prvního příběhu. Zatím však Tváře v přímém souboji dvou batmanovských „dvaapadesátek“ se Sovím tribunálem prohrávají.

  • Tony S. Daniel: Tváře smrti (Batman Detective Comics 1)
  • BB art, 2013
  • překlad: Petr Zenkl
  • 176 stran, 359 Kč (v e-shopu Fantasye již za 323 Kč)
12. srpna 2013, Jakub Ehrenberger