Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr, Mike Mignola, Christopher Golden

Mignola Mike a Golden Christopher: Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr

„Inu ovšem, to mi jistě spískal ten čertík…Ach, kdyby jen se mnou seděla v loďce má panenka, nevadilo by mi, i kdyby tu byla jednou taková tma.
Ale panenka – má sladká Elowen – se mnou nemohla nikdy být. Spálil jsem ji, stejně jako jsme spálili mladou Iancovu sestru.“

Kdo za mladých let, kdy byli antičtí bohové malicherní a krutí, poslouchal babiččino předčítání pohádek Hanse Christiana Andersena, tomu může úryvek připadat povědomý. Mike Mignola a Christopher Golden asi taky rádi poslouchali babičku a vůbec nejraději měli pohádku O cínovém vojáčkovi s amputovanou nohou. A tak si řekli, že sice H. Ch. Andersen je jako dobrý, ale my drsní kluci s Ameriky to zvládneme lépe. Názor jestli to zvládli lépe je otevřen k veřejné diskuzi, nicméně o tom, že jejich zpracování je podstatně drsnější není pochyb. Kdo si pamatuje pohádky alá bratři Grimové, alá H. Ch. Andersen, alá Božka Němcová, nepochybuje o laťce v tomto parametru hozené poměrně vysoko. Ono původní pohádky těchto autorů z 19. století, byly určené dospělým čtenářům a nikoli jejich pologramotným a nezbedným dětem.

Román, komiks, román, komiks, román, komiks. Dobře, dobře. Nakonec je to (ne)obyčejná knížka. Ovšem čtenář, který si Baltimore vezme do ruky může lehce nabýt dojmu, že v ruce drží objemnější komiks. Takový ten omnibus nebo jak se tomu říká. Stejný, pro české knihy netradiční, formát, dva autoři, tak jak jsme zvykli u komiksů. Z rozpaků vyvádí jen malinký podnadpísek „ilustrovaný román“. Baltimore je skutečně nevídaným jevem. Román doprovázený kresbami takřka na každé druhé stráně. Ilustrace vytvořené Mignolovým specifickým výtvarným stylem orientují čtenářovu fantazii konkrétním směrem. Četba je tak více usměrňována vizí autorského dua. Což je prvek, který je vlastnější právě komiksové literatuře. Na druhou stranu kniha střílí ze zbraní typičtějších pro román. Soustřeďuje se na popisy, a to nejen prostředí v kterém se děj knihy odehrává, ale důraz klade především na popis myšlenek a pocitů hlavních postav.

Titulní postavou knihy je lord Baltimore, ovšem není úplně tou hlavni postavou v románu. Vlastně se nejedná ani o klasický román s jednolitým dějem. Kniha je spojena z vyprávění Baltimorových přátel, kteří se na jeho pozvání sejdou v zapadlém hostinci. Vyprávějí si různé příběhy, které jsou více či méně samostatnými povídkami. Jednotlivými vyprávěními se vine tenká nitka, vypovídající o osudu titulní postavy tj. Baltimora. Všeználci se probouzejí z uzívaného čtení recenze, protože vědí, že obdobným stylem vzniká drtivá většina komiksových knížek. Jsou složeny z drobnějších příběhů, který se původně vydávají v samostatných sešitech.

Zvědavost knížka vzbuzuje určitě v ledaskom. Ale budou očekávání naplněna? Důvodem proč si koupit zrovna tenhle kousek je určitě atmosféra vypravování. Přímo před očima se zjevuje pochmurný svět zničený morem, šedivé tváře zdrcených lidí atd. Vše je samozřejmě umocněno doprovodnými černobílými obrazy. Atmosféra je umocněna hororovým nádechem jednotlivých příběhů. Čteni v temné místnosti při lampě je pak často doprovázeno hrůzyplným mrazením kolem páteře. Mnohé scény jsou vyobrazeny velice naturalisticky, takže pro krvavou lázeň se nechodí daleko.
Zničený život a zoufalství lorda Baltimora vyniká jako symbolické zobrazení obrovského traumatu, který prožívala celá západoevropská společnost po 1. světové válce. Kdo ví jestli autoři v této myšlence spatřovali hlavní ideu knihy. Nicméně kdyby kniha vyšla někdy v 30. letech minulého století a byla by podepsaná např. E. M. Remarque, snad by se nikdo ani nedivil.

Knize místy škodí jen rozvláčný styl autorů, který se soustřeďuje na atmosféru a vykreslení pocitů postav. Občas v popisech kniha zabředává, a ačkoli stěžejní ponurost vypravování zůstává, děj zůstává mnoho stránek stát a začíná trochu nudit. Pár nepříjemných vyrušení připraví i občasné neodstraněné překlepy. Řádění tiskařského šotka je zde však v únosných mezích a je takřka zanedbatelnou mouchou na kráse.

Baltimore aneb Statečný cínový vojaček a vampýr je v rámci u nás vydávané produkce velice originálním kouskem. Oslovuje již svým bohatým grafickým zpracováním, které se na ceně takřka neprojevuje. Kdo si užívá atmosferické čtení, i za cenu děje jedoucího na špatně navoskovaných lyžích, je zvědavý na čtení kořeněné originálním komiksovým konceptem a spoustou kreseb, nechť neváhá.

logosoutez_recenzentů

– Mike Mignola, Christopher Golden: Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr
- překlad: Jana Odehnalová
- Triton, Praha: 2011
- obal: Mike Mignola
- 304 stran/ 299Kč

10. května 2011, Radim Červenka