Znovu do stroje – a tentokrát ještě hlouběji, Shirow Masamune: The Ghost in the Shell 2

Shirow Masamune: Ghost in the Shell 2

Shirow Masamune znovu a ještě technologičtější – že to ani nešlo? Vsázet se nechcete. Tahle jízda vás zatáhne tak hlubokou do systémového rozhraní, že zapomenete, kde realita končí a kde začíná.

Zapomeňte na speciální Zásahovou obrněnou jednotku Sekce 9, ta už neexistuje. Pět let po jejím rozpadu je major Motoko Kusanagi známá coby bezpečnostní důstojník Motoko Aramaki, která řeší problémy s teroristy a hackery po celém světě. Její vědomí dospělo na takovou úroveň, že je schopná jej digitálně přenášet mezi těly kyborgů po celém světě. V hlubinách interface nemá Motoko konkurenci – a mimo něj si její osobu nikdo nedokáže vysvětlit. Co se ale stane, když se v hlubinách stroje začne pomalu probouzet neznámá inteligence?

Zapleteni v počítačové síti

Druhý svazek světoznámého kultu se od toho prvního výrazně liší. Tam, kde se původně Sekce 9 toulala ulicemi a honila se s padouchy, tam nyní Motoko pracuje sama s drobnou asistencí virtuálních pomocníčků a nespočtu kybernetických těl, která si může půjčovat. Z velké části zde tedy mizí pestrost charakterů, jakou se pyšnil předchozí díl, a občas se může zdát (především v prvních několika příbězích), že Motoko pořád dělá totéž – plave si v počítačovém rozhraní, dává rozkazy a občas se přenese do jiného těla. Ale žádné strachy, však ono to brzy nabude podobně filozofického rozsahu jako první svazek. Vůbec se dá říci, že přibližně první třetina až polovina knihy je takovou ukázkou toho, co všechno teď Motoko umí a s čím se na konci knihy předvede.

Jestli jste si ale po prvním svazku mysleli, že z hlediska informační nasycenosti materiálu „hůř“ už být nemůže, tak jste se nemohli plést víc. Shirow Masamune se totiž tenkrát teprve rozjížděl. Dvojka je hutnější, sytější a – protože po první knize jeho universum všichni dobře znají – méně vysvětlovací. Pořád zde sice najdete spoustu autorových poznámek a jeho dech skoro cítíte za krkem, jak vám při čtení kouká přes rameno, už ale ne s takovou intenzitou. Zkrátka se od vás očekává větší míra fantazie, angažovanosti a především pozornosti při čtení.

Ne snad, že byste si bez 100% pochopení autorova záměru knihu neužili, ale ztratit se v akci (které je zde požehnaně, i když se odehrává spíš na úrovni digisvěta) můžete jedna dvě.

Ohňostroj barev

Příběh a jeho kulisy vás však trknou až později. Jako první vás do očí praští samotné provedení mangy. Jakkoli je to pro japonský komiks neobvyklé, dobrá poloviny knihy má plně barevnou kresbu – už to víc než cokoli jiného mluví o prestiži svazku (barvy se totiž v Japonsku dostává jen těm absolutně nejlepším dílům – a to zpravidla jen na prvních pár stránkách).

Ačkoli byla podobná grafika vidět i v prvním svazku, rozhodně ne v takovémto rozsahu a realizaci. Shirowovy postavy totiž téměř plasticky vystupují z papíru a působí nezvykle trojrozměrně. Vypadá to efektně a poutavě, v některých panelech to ovšem může mít i opačný efekt. Jindy textově a významově přesycený Shirow totiž s kresbou bohatou na detaily a barvu nastoupil o stupínek vyšší level a udržet jako čtenář pozornost může být poměrně náročné. The Ghost in the Shell: Manmachine Interface rozhodně není jednohubka, kterou slupnete za večer – ale být to obraz, určitě si jej pověsíte nad postel.

Shirow Masamune v pěti bodech

  1. Narodil se roku 1961 v japonské prefektuře Hjógo.
  2. Jeho pravé jméno zní Masanori Ota.
  3. GITS předcházely populární kyberpunkové mangy Black Magic (1983) a Appleseed (1985).
  4. Získal japonskou Seiun Award za nejlepší sci-fi.
  5. Na motivy GITS bylo natočeno několik anime a v roce 2017 i americký hraný film se Scarlett Johansson v hlavní roli.

Shirow Masamune zašel ještě dál, než všichni mohli čekat. Jeho universum se vydalo hluboko do digitálního světa, v jehož krásách se můžete snadno zatoulat, ale náramně si to užijete – i kdybyste se chvílemi měli jen „koukat na obrázky“.

Pokud se vám ale stýská po Sekci 9, nezoufejte – v květnu 2018 se vrátí ve třetí a poslední části kultovní mangy s názvem Ghost in the Shell 1.5: Human-error processor, ve čtyřech nezávislých povídkách vyprávějící o období mezi prvním a druhým svazkem.

  • Shirow Masamune: The Ghost in the Shell 2
  • Crew, 2017
  • překlad: Anna Křivánková
  • obálka: Shirow Masamune
  • 306 stran, 499 Kč (v e-shopu Fantasye již za 449 Kč)
22. března 2018, Sabina Dudová