Sirotčinec slečny Peregrinové díky filmu opět a v novém hávu na pultech knihkupectví, Ransom Riggs: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Riggs Ransom: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti - film. obálka

Protože v kinech právě běží filmová adaptace Sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti od Tima Burtona, rozhodlo se nakladatelství Jota podstoupit jeden vcelku logický krok. Znovu vydalo první díl trilogie, tentokrát s líbivou filmovou obálkou v čele s Evou Green, aby všichni noví fanoušci knižní předlohu v knihkupectví bez problémů poznali. Dostane se jim ale toho, co po opuštění kina čekají?

Hlavní postavou knihy je chlapec jménem Jake, kterému dědeček často vypravoval příběhy o svém dětství v prazvláštním sirotčinci po boku podivných dětí. Jak šla léta, Jake příběhům přestal věřit, ale když jednoho dne dědeček za záhadných okolností umírá, rozhodne se nakonec najít sirotčinec z jeho vyprávění. S myšlenkou, že mu třeba více informací o dědečkově minulosti pomůže vyrovnat se s jeho smrtí, se vydává spolu se svým otcem na jeden bohem zapomenutý ostrov ve Walesu. Tam velmi brzo zjistí, že v dědečkových příbězích bylo více pravdy, než si kdy chtěl připustit.

Nejsilnějším aspektem knižního Sirotčince je jeho atmosféra, oproti filmovému zpracování značně temná. Však už jen představa starobylého sirotčince vyvolá mrazivý pocit. Ransom Riggs píše popisně a stačí pár vět, aby si čtenář představil úžasně pochmurná místa, kde se děj odehrává. Nechybí samozřejmě ani násilí a další skutečnosti, které dávají najevo, že se nejedná o čtení pro menší děti (i když filmové zpracování budilo místy pohádkový dojem). Vlastně má kniha spíš šanci zaujmout starší čtenáře, kteří se rádi nechají obklopit hutnou atmosférou.

Ransom Riggs v pěti bodech

  1. Narodil se na dvě stě let staré farmě v Marylandu, kde chtěl jako dítě zůstat a stát se farmářem, aby mohl celý život řídit traktory.
  2. Vystudoval Fakultu filmové a televizní tvorby University of Southern California.
  3. Je podepsán pod řadou krátkých filmů a knižních trailerů, včetně jedné z nejlepších knižních upoutávek roku 2009 na Rozum a cit a mořské příšery.
  4. Momentálně žije v Los Angeles.
  5. K jeho největším koníčkům patří cestování, o kterém píše sloupek Strange Geographies pro mentalfloss.com.

Velmi tomu samozřejmě napomáhá i grafická úprava knihy, konkrétně dobové fotografie. Děj je často proložen kuriózními historickými snímky, které autor léta sbíral napříč archivy a na jejichž základě se vlastně rozhodl celý příběh sepsat. Čtenář tak drží v ruce stejné znepokojující obrázky jako hlavní hrdina a může nad nimi žasnout spolu s ním. A nelze popřít fakt, že výběr jednotlivých obrázků se Riggsovi povedl.

V poslední třetině knihy se ovšem budovaná atmosféra a dosavadní tempo děje zlomí a přejde v mnohem akčnější část, která bohužel působí trochu uspěchaně a nepatřičně vzhledem k tomu, jaký byl příběh do té doby. Jako kdyby měl autor představu, co všechno chce ještě do prvního Sirotčince nacpat, ale už mu pomalu docházely stránky. To je bohužel jedna z výrazných vad na kráse, ale s přihlédnutím k tomu, že se vlastně jedná o autorovu prvotinu, stále jde o skvělé dílo.

I přes ne tak podařený konec se jedná o velmi pěkné a čtivé dílo a vzhledem k otevřenosti závěru bude nejspíš každý po dočtení víc než natěšený na další pokračování. Těžko říci, jestli se knize ale podaří dostát obrazu, se kterým pro sérii přišel film, protože ačkoli obálka je z filmového plátna, je kniha od Burtonova zpracování značně vzdálená. Šanci ji tak můžou dát i ti, které filmové zpracování tolik nezaujalo. A pokud se jim zalíbí, mohou se těšit z toho, že celá trilogie je už na světě a není třeba netrpělivě vyhlížet další díl.

24. října 2016, Jan Holan